Pirita terviseradade sagedase kasutajana ei saa jätta Pirita luidetel erosioonis hävivaid luitemände kaitseta, need männid lausa hüüavad iga päevaga appi. 25.05.2015 avasin Facebookis lehe "trekestonia", kuhu riputasin Pirita luitemändide ja pinnasemaastiku kaitsele kutsuvad pildid.
Kui me täna neid ei kaitse, siis mõne aasta pärast on nii männid kui luited hävinud. Viimastel aastatel seoses Pirita-Viimsi asustuspiirkonna intensiivse laienemisega ja eriti metsa alla discgolfiväljaku rajamisega on oluliselt kasvanud maastikukaitseala inimkasutuse intensiivsus, kuid looduse kaitseks ei ole mitte mingisuguseid meetmeid rakendatud.
Seni kuni metsas käisid tervisejooksjad, suusatajad, jalutajad ja jalgratturid, liikusid need põhiliselt teeradadel ja loodus ei kahjustunud. Reeglina on looduses regulaarselt liikujad ka teadlikud loodushoiu reeglitest ja pigem kaitsevad kui rüüstavad. Discgolfi rajamisel tekkis otsene koormus taimestikule, kuivõrd discgolf ei toimu teeradadel vaid vahetult luitetaimestikul. Luiteid ja puujuuri kaitsev taimestik tallati, kuid maastiku kaitseks ühtegi laudteed, treppi või muud kaitserajatist ei ehitatud.
Kaitskem sel suvel üheskoos Pirita maastikukaitseala luitemände ja metsataimestikku ja kirjeldagem oma tegevused ja arvamused veebis https://www.facebook.com/trekestonia (leht on avalik, nägemiseks ja kommenteerimiseks ei pea olema facebook kasutaja). Sellele lehele on oodatud kõikide inimeste ja organisatsioonide postitused oma tegevustest hävineva Pirita kaitsel.
Olgem aktiivsed, HILJEM ON HILJA !
Pirita loodus discgolfi avamise ajal 13.10.2013 (fotod tallinncity.postimees.ee by Andres Haabu):
Discgolfi väljak poolteist aastat hiljem 20.05.2015 (minu foto):
Luitemännid 20.05.2015 (minu foto):
pühapäev, mai 31, 2015
laupäev, jaanuar 24, 2015
Seaduseelnõu: kogumispensionid vabaks
Alltoodud eelnõu on välja vahetatud 2017 versioonile, viimase saatsin 25.11.2017 ka sotsiaalkaitseminister Kaia Ivale. Eelnõu tühistab keelu liituda või lahkuda II pensionisambast, muutes selle avatuks. Eelnõu annab võimaluse teha soovijatel tagantjärgi sissemakseid II sambasse nende aastate eest, mil vastaval isikul oli liitumine seadusega keelatud.
II pensionisamba avamine võiks olla esimeseks sammuks pensionisüsteemi poliitkorruptsioonist vabastamisel.
§ 2. Kogumispensionide seaduse, sotsiaalmaksu seaduse ja
investeerimisfondide seaduse muutmine:
§ 3. Sotsiaalmaksu seaduse muutmine:
§ 4. Seaduse jõustumine
–
Sissejuhatus ja eelnõu
eesmärk
2. Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
3. Eelnõu terminoloogia ja vastavus Euroopa Liidu
õigusele
4. Seaduse mõjud ja rakendamiseks vajalikud kulutused
5. Rakendusaktid
6. Seaduse jõustumine
II pensionisamba avamine võiks olla esimeseks sammuks pensionisüsteemi poliitkorruptsioonist vabastamisel.
Kogumispensionide seaduse ja teiste seaduste muutmise seadus (EELNÕU)
§ 1. Kogumispensionide seaduse muutmine:
1. Asendatakse
läbivalt sõnaühend „kohustatud isik“ sõnaühendiga „õigustatud isik“ vastavas
käändes.
2. §
7 lg 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(3) Makse tasumise kohustus
tekib riigiosaluse kogumispensioniga liitumise avalduse esitamisele järgneva
aasta 1. jaanuaril ja lõpeb käesoleva seaduse § 40 lõikes 2 nimetatud alusel õigustatud
isikule kuuluvate osakute esimese tagasivõtmise päeva aasta 31. detsembril.“
3. §
7 täiendatakse lõikega 31 ja sõnastatakse järgmiselt: „(31)
Riigiosaluse kogumispensioniga liitunud isikul on õigus enne iga kalendriaasta
31. augustit kirjutada avaldus makse tasumise peatamiseks või makse tasumise uuendamiseks.
Makse tasumine peatub või makse tasumine uueneb avalduse kirjutamisele järgneva
aasta 1. jaanuaril.“
4. §
10 lg 22 punkt 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „5) andmed
isiku liitumise kohta riigiosaluse kogumispensioniga.“
5. §
101 pealkiri muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „§ 101.
Sissemaksed riigiosaluse pensionifondi pärast töötamist Euroopa ühenduste
institutsioonis või käesoleva seaduse § 66 lg 2 kehtetuks tunnistamist.“
6. §
101 lisatakse lõige 11 ja sõnastatakse järgmiselt: „(11)
Õigustatud isikul, kellele kuni käesolevate muudatuste jõustumiseni kehtis käesoleva
seaduse § 66 lg 2 põhinev piirang riigiosaluse pensionifondiga ühinemiseks, on
õigus teha täiendavaid sissemakseid tema piiranguaastatel maksuhaldurile
deklareeritud sotsiaalmaksu summasid ning piiranguaastatel kehtinud riigiosaluse
kogumispensioni sissemaksete määrasid arvestades. Täiendavate sissemaksete
korra kehtestab valdkonna eest vastutav minister määrusega.“
7. §
101 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(2) Käesoleva
paragrahvi lõikes 1 ja 11 nimetatud sissemakse eest omandab õigustatud
isik käesoleva seaduse § 19 lõikes 3 sätestatud pensionifondi osakuid.“
8. §
17 lg 10 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(10) Registripidaja edastab
Maksu- ja Tolliametile üks kord aastas hiljemalt iga aasta 1. oktoobriks
käesoleva seaduse § 15 lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud andmed ajavahemikul
eelmise aasta 1. septembrist kuni andmete edastamise aasta 31. augustini
valikuavalduse esitanud pensionikonto omanike kohta.“
9. §
66 lg 1, lg 2, lg 3, lg 5, lg 7 ja lg 9 tunnistatakse kehtetuks.
10. §
66 lg 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(4) Õigustatud isikul tekib,
peatub või uueneb riigiosaluse kogumispensioni maksete tasumise õigus enne 31.
augustit esitatud avalduste korral alates järgneva aasta 1. jaanuarist, alates
1. augustist esitatud avalduste korral alates ülejärgmise aasta 1. jaanuarist. Avalduste
liikideks on:
10.1.
liitumise avaldus (valikuavaldus);
10.2.
maksete peatumise avaldus;
10.3.
maksete uuenemise
avaldus.“
11. §
66 lõige 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „(6) Esitatud valikuavaldust
ei saa tagasi võtta. Kuni makse tasumise kohustuse tekkimise aastale eelneva
aasta 31. augustini võib isik oma valikuavaldust muuta.“.
§ 2. Kogumispensionide seaduse, sotsiaalmaksu seaduse ja
investeerimisfondide seaduse muutmine:
1. Asendatakse
läbivalt sõnaühend „kohustuslik kogumispension“ sõnaühendiga „riigiosaluse
kogumispension“ vastavas käändes.
2. Asendatakse
läbivalt sõnaühend „kohustuslik pensionifond“ sõnaühendiga „riigiosaluse
pensionifond“ vastavas käändes.
§ 3. Sotsiaalmaksu seaduse muutmine:
1. §
10 lisatakse lõige 42 ja sõnastatakse järgmiselt: „Kogumispensionide
seaduse § 101 lõige 11 alusel laekuvad riigiosaluse kogumispensioni
summad kannab Maksu- ja Tolliamet pensioniregistri pidaja pangakontole 15
tööpäeva jooksul pärast käesoleva seaduse § 9 lõike 3 punktis 2 sätestatud
tähtpäeva. Ülekantavatele summadele lisatakse riigipoolne sotsiaalmaksu osa
vastavalt nende aastate kohta kehtivatele määradele, milliste eest ülekannet
tehakse.
2. §
13 lõige 10 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: „Kui käesolevas seaduses
nimetatud kindlustatav on aastatel 1942–1982 sündinud isik, kellele 2010 ja
2011 aastal kehtis kogumispensionide seaduse § 66 sätestatud piirang
liitumiseks II pensionisambaga, ei rakendata 2010. ja 2011. aastal makstud
tasult ja ettevõtlusest saadud tulult tasutud sotsiaalmaksu suhtes käesoleva
paragrahvi lõigetes 6–9 sätestatut.“
§ 4. Seaduse jõustumine
1. Käesolev
seadus jõustub 2018 aasta 1. mail.
Eiki Nestor
Riigikogu esimees
Tallinn, „….“
„………………………………………“ 2017. a
Algatatud:
Algatajad:
SELETUSKIRI
–
Sissejuhatus ja eelnõu
eesmärk
Eelnõuga avatakse
juurdepääs II pensionsambale niisuguse sünniaastaga inimestele, kellele kehtiva
redaktsiooni § 66 sätestatud piirang ühinemise on välistanud. Selle rühma
moodustavad sünniaastad vahemikus 1942-1982, kuhu eStat aruande RV021 järgi
2017 aasta algul kuulub 525768 inimest (vanuserühmad vahemikus 35-64 aastat).
Eelnõu koostajal puuduvad andmed, kui suur osa nendest inimestest on
kogumispensionidega liitunud enne piirangute kehtima hakkamist. Piirangu lõpetamisega
kõrvaldatakse vanuseline diskrimineerimine pensionieaks valmistumisel ja
täidame valitsuse tegevusprogrammi eesmärke 11.3 ja 3.2.
Eelnõu kõrvaldab
lisaks probleemi juba toimunud II pensionisambaga ühinemist peatada või
uuendada. Riigipoolsete juurdemaksete korraldust (isiku poolt makstavale 2%-le
maksab riik juurde 4%) käesolev eelnõu ei mõjuta, mistõttu liitunud isikutelt
massilist maksete peatamist oodata ei ole.
Seaduse terminoloogia viiakse
vastavusse reguleerimisobjekti majandusliku sisuga, parandades
terminoloogiliselt „kohustusliku kogumispensioni“ ümber „riigiosaluse
kogumispensioniks“ ja „kohustatud isiku“ ümber „õigustatud isikuks“. Vastavalt
muudetakse terminoloogia ka sotsiaalmaksuseaduse ja investeerimisfondide seaduse
asjakohastes sätetes.
Valitsuse tegevusprogramm 2016-2019 suhtes täidab eelnõu eesmärki 11.3 „Tagame eripensionites selguse ja
võimaldame kõikidele ligipääsu teisele pensionisambale“. Eelnõu toetab
paralleelselt eesmärgi 3.2 „Vähendame õigusloome mahtu ja bürokraatiat“, kuna
lõpetab põhjendamatuid administratiivseid piiranguid.
Seaduse vastuvõtmiseks on
vajalik Riigikogu poolthäälte enamus. Eelnõu väljatöötamiseks kooskõlas hea
õigusloome ja normitehnika eeskirja § 1 lõike 2 punktiga 1 ja 5 ei ole koostatud
väljatöötamiskavatsust, kuna eelnõu on suunatud vaid kehtiva seaduse puuduste
kõrvaldamisele. Käesoleva eelnõuga muudetakse kogumispensionide seadust
redaktsioonis RT I, 07.07.2017, 12; sotsiaalmaksuseadust redaktsioonis RT I,
07.07.2017, 20; investeerimisfondide seadust redaktsioonis RT I, 03.07.2017, 13.
Eelnõu ja seletuskirja on koostanud Heldur-Valdek Seeder (e-post:
valdek.seeder@gmail.com).
2. Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
Seaduse terminoloogia viiakse
vastavusse reguleerimisobjekti majandusliku sisuga, parandades
terminoloogiliselt „kohustusliku kogumispensioni“ ümber „riigiosaluse
kogumispensioniks“ ja „kohustatud isiku“ ümber „õigustatud isikuks“. Vastavalt
muudetakse terminoloogia ka sotsiaalmaksuseaduse ja investeerimisfondide
seaduse asjakohastes sätetes.
Kogumispensionide seaduse § 7 lõige 3 muutmisega viiakse II samba makse kohustuse tekkimine 18-aastaseks
saamiselt üle seosele liitumise avalduse kirjutamise ajaga. Selline korrektiiv
võimaldab õigemaid statistilisi andmeid ja andmekogu organiseerimist, mis ei
sunni liitunud isikutena käsitlema faktilisi makseid mittetegevaid isikuid.
Faktiliselt paljud 18-aastaselt veel õpivad, tööd on ajutised ning kooli
kõrvalt. Ei ole mõistlik niisuguse sihtrühmaga automaatselt statistikat muuta
või sundida seda sihtrühma oma pensionile juba mõtlema. Selles vanuses ja
seisundis on muud eesmärgid tähtsamad.
Kogumispensionide seaduse § 7 lõige 31 lisamisega nähakse ette
võimalus makse tasumise peatamiseks või uuendamiseks. Et avaldustest tekkivaid
muutusi oleks võimalik arvestada järgmise aasta riigieelarve koostamisel,
nähakse avalduste esitamise tähtpäevana ette 31. august.
Kogumispensionide seaduse § 10 lõige 22 punkt
5 käsitleb andmeid, mida kontrollitakse täiendavate
(riigipoolsete) sissemaksete tegemiseks. Käesolev punkt kohustus varasemalt
kontrollima, kas sünniaastast ei tulene keeldu täiendavaid sissemakseid saada. Muudetud
sõnastus sätestab liitumise olemasolu kontrollimise sünniaasta kontrollimise
asemel.
Kogumispensionide seaduse § 101 pealkiri muudetakse vastavusse selle mahukama sisuga peale lõike 11
lisandumist.
Kogumispensionide seaduse § 101 lõige 11 lisamisega tekib liitunud isikule võimalus teha kogumispensioni
täiendavaid sissemakseid perioodi eest, mil isikule kehtis seadusest tulenev
keeld II pensionisambaga liituda. Sissemaksed on piiratud sama isiku
deklareeritud sotsiaalmaksu summadega piiranguaastatel kehtinud maksemäärasid arvestades.
Ministrile antakse delegatsiooninorm määruse andmiseks, mille abil saab
täpsustada korraldust ning kehtestada finantsriskide teket välistavaid tähtaegu
ja piirmäärasid. Kogumispensionide seaduse kehtivas redaktsioonis näeb
täiendavate sissemaksete võimalusi ette § 10 seoses väikelapsega ja § 101
seoses tagasipöördumisega töölt Euroopa Liidu institutsioonis, käesolevaga
lisandub veel üks alus.
Kogumispensionide seaduse § 101 lõige 2 muutmisega tehakse tehniline parandus - lisatakse viitamisel osakute
omandamisele loetelusse täiendavalt lisatud § 10 lg 11.
Kogumispensionide seaduse § 17 lõige 10 muutmisega tuuakse tähtajad kaks kuud varasemaks tulenevalt käesoleva
eelnõu § 66 lg 4 kaudu kaks kuud varasemaks toodud avalduste esitamise
tähtajast.
Kogumispensionide seaduse § 66 lg 1, lg 2, lg 3, lg 5, lg
7 ja lg 9 kehtetuks tunnistamisega kaotatakse need
sätted, milledega olid seadustatud sünniaastal põhinevad piirangud II
pensionisambaga liitumiseks.
Kogumispensionide seaduse § 66 lõige 4 muutmisega tuuakse avalduste esitamise tähtpäev 31. oktoobrilt 31.
augustile, et muutused II pensionisamba maksjate koosseisus oleks ette teada ja
võimalik sisse arvestada järgmise aasta riigieelarve menetlemisel. Sätestatakse
avalduste liigid kooskõlas käesoleva eelnõuga.
Kogumispensionide seaduse § 77 lõige 6 muutmisega tuuakse avalduse muutmise võimaluse tähtpäev kaks kuud
varasemaks tulenevalt käesoleva eelnõu § 66 lg 4 kaudu kaks kuud varasemaks
toodud avalduse esitamise tähtajast.
Sotsiaalmaksuseaduse § 10 lõige 4.2 lisamisega reguleeritakse kogumispensionide seaduse § 101 lisatud lõike
11 alusel laekuvate summade käsitlemine Maksu- ja Tolliametis ja ülekandmine
pensioniregistri pidajale. Tähtaeg on sarnane samas seaduses varasemalt
sätestatud muude analoogsete summade ülekandmisele, sotsiaalmaksu osa lisatakse
vastavalt makse aastal kehtivatele määradele ja summad kantakse üle
pensioniregistri pidajale.
Sotsiaalmaksuseaduse § 13 lõige 10 alusel kehtis 2010 ja 2011 sissemaksete suhtes erisus 1942-1954 sündinud
isikutele, kellede suhtes lisatava sotsiaalmaksu määra ei vähendatud. Käesoleva
muudatusega laiendatakse sama säte ka nendele isikutele, kellel oli nendel
aastatel liitumine II pensionisambaga keelatud ja kes teevad oma sissemaksed
nende aastate eest tagantjärele.
3. Eelnõu terminoloogia ja vastavus Euroopa Liidu
õigusele
Euroopa Liidu õigus
otseselt II pensionisamba käesoleva eelnõuga käsitletud muudatust ei reguleeri.
Eesmärkidelt töötab
eelnõu Euroopa Liidu, Euroopa Kohtu ja OECD dokumentides väljendatu kasuks:
–
Suuremate ja võrdsemate võimaluste
loomine pensionieaks valmistumisel.
–
Sünniaastal põhinevate sisult
põhjendamatute, ülemääraste piirangute lõpetamine.
–
Isikuvabaduse suurendamine.
Seaduse terminoloogia viiakse vastavusse reguleerimisobjekti majandusliku sisuga, nimetades kohustusliku kogumispensioni ümber riigiosaluse kogumispensioniks ja kohustatud isiku ümber õigustatud isikuks. Vastavalt muudetakse terminoloogia ka sotsiaalmaksuseaduse ja investeerimisfondide seaduse asjakohastes sätetes.
4. Seaduse mõjud ja rakendamiseks vajalikud kulutused
Seaduse mõju
hindamisel on oluline:
– Võimaldab juurdepääsu II
pensionisambale seni piirangute alla kuulunud isikutegruppidele, samas
suurendades isikuvabadust;
–
Mõju pensionikindlustuse
rahavoogudele;
–
Mõju kogumispensionide süsteemi
administreerimisele.
Seadus parandab
kogumispensionide süsteemi käivitamisel tehtud vea, kus süsteemile anti
absoluutne voli inimese valikuvabaduste üle. II pensionisamba käivitamisel
paljud inimesed ei uskunud riigipoolsete sissemaksete jätkumise võimalikkusesse
pikemas ajalises perspektiivis ja kartsid ühineda sellise ilma ajalooliste
analoogiateta süsteemiga, millest liitumise korral enam lahkuda pole võimalik.
Hilisema liitumisvõimaluse omakorda välistas seaduse § 66, mille negatiivsed
mõjud käesoleva seaduseparandusega tühistatakse. Peale niisuguste
administratiivsete piirangute kaotamist jääb süsteem toimima majanduslikele ja
sotsiaalsetele motivaatoritele, millist olulisimaks on riigipoolsete
sotsiaalmaksu juurdemaksete jätkumine.
Seaduseparandus
loob suurele inimgrupile seni puuduva võimaluse II sambaga liitumiseks või
sellesse maksete peatamiseks, kõrvaldades olulise takistuse inimeste võrdsetelt
võimalustelt pensionieaks valmistumisel. Üheaegselt annab inimesele endale
suurema valikuvabaduse.
Võib eeldada, et
liitumise ja maksete peatumise võimalused rahavoogude seisukohalt tasakaalustavad
teineteist ja suuri liikumisi (s.t muutusi II pensionisamba rahavoogudes) ei
teki.
Rakendamiseks
vajalikke muude kulutuste tekkimist ei ole eeldatud, kuivõrd II pensionisamba süsteem
on juba rakendatud ja võimalik liikuvuse väike suurenemine või vähenemin peab
olema võimalik administreerida juba olemasoleva võimekuse baasil.
Finantsriskide
maandamiseks väljaspool eelarvega juhitavat jätab seadusemuudatus järgmised
hoovad:
- Eelnõu toob avalduste esitamise
kohustuse tähtpäeva 31. augustile (seni 31. oktoober). Seeläbi uus tähtaeg on
toodud ajale, mil järgmise aasta eelarvet menetledes on teada järgmise aasta II
sambasse aktiivsete maksjate arv. Millega eelarve koostamise ebamäärasuse risk maandatakse.
- Täiendavalt eelarvele jääb
Riigikogule hoob rahavoogude võimalikest muutustest tulenevaid riske juhtida
riigipoolsete juurdemaksete määrasid mingiks ajaperioodiks suurendades või
vähendades (mis on kahepoolse toimega – ühelt poolt mõjutades otse rahavoogusid
ja teiselt poolt mõjutades inimeste otsustusi maksete aktiivsena hoidmiseks).
Ka seda hooba on kerge kasutada tulenevalt avalduste tähtaja varasemaks
viimisest.
- Täiendavate sissemaksete
korraldamiseks sisaldab eelnõu punkt 6 delegatsiooninormi määruse andmiseks
ministrile. Määruse abil on ministril võimalik juhtida nii administratiivse kui
rahalise ressursi kasutamist, vajadusel protsesse reguleerida või õigustatud
isikutele limiite ja tähtaegu kehtestada.
5. Rakendusaktid
Eelnõu punkt 6
sisaldab delegatsiooninormi vastava valdkonna eest vastutavale ministrile
määruse andmiseks. Määruse abil on ministril võimalik juhtida nii
administratiivse kui rahalise ressursi kasutamist, vajadusel protsesse
reguleerida või õigustatud isikutele limiite ja tähtaegu kehtestada.
6. Seaduse jõustumine
Seadus on
kavandatud jõustuma 1. mai 2018.
Selline tähtaeg
annab huvitatud isikutele piisavalt aega avaldused esitada tähtaegselt, enne
31. augusti tähtpäeva alates 1.01.2019 soovitava muutuse rakendamiseks. Riigile
annab sama tähtaeg piisava ajavaru administreerimiseks valmistumisel.
esmaspäev, jaanuar 05, 2015
Asendustegevuste mõttetusest ehk "Aru pähe!"
Minu alltoodud artikkel ilmus 5.11.2014 Äripäev. Asi teostus 2018 tänu IRL kaitseminister Jüri Luigele (esialgu küll ainult osaliselt) ja sellest kirjutas ERR 12.05.2018.
Kaitseväe reservis olijatele mootorsõidukijuhi tervisetõendi nõudest loobumine säästaks aastas üle kahe miljoni euro ehk 90 arsti aastapalga, teeb ettepaneku finantsanalüütik ja kaitseliitlane Heldur-Valdek Seeder.
Kaitseväe reservis on meil kõige tugevam ja tervem osa rahvast. Reservistid on läbinud edukalt kaitseväekohustuslase tervisekontrolli ning peavad kehtiva korra järgi kohe kaitseressursside ametile teatama, kui nende terviseseisund halveneb. Kaitseväe reservis olevaid inimesi on võima-lik kutsuda igal hetkel kaitseväkke või kaitseliidu sõjaaja ametikohale ning neid peetakse medit-siinilise hinnangu kohaselt piisavalt terveks kandma lõhkelaenguid ja käsitsema sõjaväerelvi.
Mootorsõidukijuhi tervisetõend aga väljastatakse viieks või kümneks aastaks ja seal puudub nõue, et tuleks kedagi koheselt teavitada terviseseisundi muutustest. Tervisetõend on tavakohaselt väljastatud ka neile, kes kaitseväeteenistusest on tervislikel põhjustel vabastatud. Ka kaitse-väeteenistust mitteläbinud ministrid omavad autojuhilubasid, neile on väljastatud tervisetõendeid. Mootorsõidukijuhi tervisetõend on „pehmem“ dokument ja selle saamine kordades kergem, kui kaitseväekohustuslase komisjoni läbimine.
Ehkki reservistid on terveim osa rahvast, koormatakse neid veel lisaks mootorsõidukijuhi tervise-tõendi toomise kohustusega. Põhjus on lihtne ? reservistide arvestus ja meditsiiniline hindamine toimub kaitseministeeriumi haldusalas; nõudeid mootorsõidukijuhtidele aga koostatakse majan-dus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas; arstid asuvad sotsiaalministeeriumi haldus-alas. Võidakse leida, et kaitseväe komisjonile ja mootorsõidukijuhtide komisjonile on erinevad nõuded, aga see on bürokraatia – saagem sellest üle.
Teeme arvutuse, kui palju läheb meile aastas maksma mootorsõidukijuhi tervisetõendi kohustus kaitseväe reservis olevatele isikutele. Korrutame reservistide arvu 290 994 ühe tõendi väljastami-se maksumusega 36 eurot (Ida-Tallinna Keskhaigla hinnakiri), saame 10 475 784 eurot - mis on maksumus kõigi kaitseväe reservis olijate ühekordseks ülevaatuseks mootorsõidukijuhtide tervisetõendi saamiseks. Kuna keskmiselt käib inimene komisjonis korra viie aasta jooksul*, siis jagame selle arvu viiega ja saame 2 095 156,80 eurot aastas. Jagades saadud summa 12 kuu peale ja 2013. aasta arstide keskmise brutopalgaga 1941 eurot kuus saame tulemuseks 89,95 arsti. Isegi kõigi tervisetõendite väljastamisel kümneks aastaks ulatub kokkuhoid aastas üle miljoni euro ehk ligi poolesaja arsti aastapalgani.
Seega saaks riik suunata kümneid täiskohaga arste tõendite administreerimiselt haigete vastuvõtmisele ja ravitööle ning säästa samas reservistidele hulga eurosid aastas. Kui vaid erinevad ministeeriumid suudaksid omavahel kokku leppida eri meditsiiniliste läbivaatuste ühtse korralduse osas.
* - märkus: autor lähtub arvutuse juures eeldusest, et olenevalt juhi vanusest või sõiduki kategooriast tuleb paljudel tervisekontroll läbida viie aasta tagant. Tihti võib aga ajavahe olla väiksemgi (uue kategooria lubade tegemisel, terviseseisundi muutuse (nt silma korrigeerimise operatsiooni) korral jne.
Tellimine:
Postitused (Atom)