Lehed

laupäev, juuni 18, 2022

Isamaa* valikud: Reformierakonna vs Ekrega koali tugevused ja nõrkused

Peaminister Kaja Kallas (Reformierakond) saatis 3.06.2022 oma koalitsioonipartneri Keskerakonna ministrid valitsusest välja. Uue valitsuse moodustamisel sai kaalukeeleks Isamaa erakond, kuivõrd nii RE+SDE kui ka KE+EKRE tegid Isamaale ettepaneku uue valitsuse moodustamiseks. Hetkel (18.06.2022) on Isamaa alustanud läbirääkimisi RE+SDEga, aga tulemusi veel pole.

KE + Ekre head ja vead

Isamaa varasem koalitsioon Ekre ja Keskerakonnaga (2019-2020) oli näidanud, et Ekre ministritele pandud ootused olid suuremad kui tegelikkuses suudeti. E-hääletuse usaldusväärsuse suurendamisse suutis panustada vaid Kert Kingo, kuid siis ta vahetati välja. Lausa siseministriks oli Mart Helme, kes aga ei suutnudki punaparunite huvide esindajat Elmar Vaherit politseijuhi kohalt välja vahetada või üleüldse midagi olulisemat siseministrina korda saata. Süvariigil oli mingi kompra millega Mart vaikima sunniti? Viimased Ekre ministrid muutusid järjest kolhooslikumaks ja süvariigiga leplikumaks... Saavutustena võib siiski märkida Ekre panust ebamõistlike kütuseaktsiiside alandamisse, kompromissitut vastuseisu venemeelsele piirilepingule, II pensionisamba vabatahtlikuks muutmisel tugevat ühtsust Isamaaga, ning vastuseismist homopropaganda riigi vahenditega edendamisele.

Probleemiks on Keskerakonna nõrk/sobimatu ministrite koosseis. Tanel Kiik on klassikalise broileri tausta ja esinemisega. Taavi Aasa ja Erki Savisaare tegemised ministritena näitasid, et nende juhtimisel kulgeb kõik vaid tagurluse taskusse ja rahva vastu. Ka ülejäänud kolisevad nii või naa... Keskerakonnal on küll hea mainega Karilaid ja Ratas, aga kes veel? Nii tekkiski olukord, kus koalitsioon Ekre ja KE-ga ei pruugi olla viljakas. Geopoliitilises mõttes on täna väga tänamatu ka putinistide häälepüüdjate kuvand. Putinistide kaardi asemel võiks ju mängida vene valgekaartlaste või õigeusklike kaardiga?

RE ja SDE head ja vead

Alternatiiviks Isamaal oli valida Reformierakond ja sotsid, kes mõlemad on aga tuntud pigem oma idakommunistliku pärimusliini ja kommete kaudu. Sealt tulenevate vene-sotsialismi kultuuri ja pahedega. Samas on mõlemad näidanud end geopoliitilises mõttes wannabe-eestimeelsete erakondadena, kuigi nad (eksikombel?) püüavad läbi suruda kapitulantlikku piirilepingut putinistliku Venemaaga ja on seisnud isikuvabaduste ja keskklassi tekke vastu (II pensionisamba vabastamise vastu, alampalga tõstmiseks valitsusvastutuse võtmise vastu, eripensionite korruptsiooni kaotamise vastu jne). Võime utreerida, et kui Isamaa määrata RE ja SDE mentoriks, siis geopoliitilises ja tehnokraatlikus võtmes riik  siiski toimiks?

RE tugevuseks on olnud samas kriitiline seisukoht riigivõla tekitamise ikka ja jälle kõlavatesse soovidesse. Võlgadest eemalehoidmine on terve seisukoht - võlaorjus on viimane asi mis meil veel vaja oleks. Parem olla vaba ja süüa kasvõi kartulikoori. 

Foto teater NO99. Jaak Prints võimuläbirääkimistel.







Uuel valitsusel (kui selleni jõutakse) tuleb muuhulgas lahendada:

1)elektrihindadega spekuleerimise probleem. Üldtunnustatud hinnangu järgi oleks Eestis põhjendatud (kulud + mõistlik kasum) elektrihind 0.05 senti KWh. Tegelikkuses kipub see olema aga isegi 10 korda kallim ja Konkurentsiamet isegi ei kommenteeri. Nüüd ongi siin katsumus - kas võidab idasotsialistlik toetuste süsteemide üha laienev juurutamine või võetakse Isamaa nn elektrituru reformiga elektrihinnad kontrolli alla ja kogu seda toetustega manipuleerivat ametnike armeed polegi vaja palgata?

2)suure hulga aastakümneid vaieldavatest küsimustest lahendaks prompt üleminek eestikeelsele kooliharidusele. See lahendaks:

  • nn viienda kolonni ületoomise eestikeelsesse inforuumi ja lojaalsemaks muutmise;
  • sündivuse probleemi (sündimuse stimuleerimisest pole mingit kasu kuni riik ei suuda siin elavaid inimesi eesti inimesteks teha ja sündivad inimesed emigreeruvad siinsete kehvade tingimuste tõttu välismaale).
  • süveneva ebavõrdsuse probleemi (riigikeelt mitteoskavatel inimestel on kehvemad võimalused edu saavutada).
3)eelmise (REKE valitsuse) tehtud vigade parandused, näiteks tsensuuri suurendavate ja analüüsi vähendavate õigusaktide parandamine. Ukraina immigrantide jaoks kiire õigusraamistiku kehtestamine ja olmeprobleemide lahendamine. Sotsiaaltoetuste süsteemide laiendamise asemel alampalga ja vanaduspensionide tõstmine. 

Kas valitsuse vahetuseks peab Kaja Kallas tagasi astuma?


Nimetatud küsimust on üle dramatiseeritud, kutsudes praegust olukorda isegi põhiseaduslikuks kriisiks. Peaministri erakond (RE) on saatnud vaid oma koalitsioonipartnerid (KE) valitsusest välja ja alustanud läbirääkimisi uue valitsuse moodustamiseks. Kumbki tegevus ei tekita kollisiooni põhiseaduse kirjatähe või mõttega. Küll on aga põhiseaduse mõttega puutumus kuidas hakkab toimuma uue (kui see peaks sündima) valitsuse ametissenimetamine. Uue valitsuse ametissenimetamiseks peaks Kallas tõepoolest tagasi astuma ja uuesti valitsuse moodustamise formaalsed protseduurid läbima.

* Käesolev analüüs ei ole kooskõlastatud Isamaa erakonna või selle juhtidega ja väljendab ainult analüütiku enda (sõltumatuid) uurimistulemusi ja seisukohti.

1 kommentaar:

  1. Reform on läbinisti korrumpeerunud ja töötab Eesti kui rahvusriigi huvide vastu, seega ei ole ta mitte mingil juhul aktsepteeritav minu meelest. Ja riigivõlg- kõik riigid elavad võlgu, meie oleme kõige väiksema võlakoormusega, maksame kreeka võlgasid! Milles seisneb riigi kui võlglase vastutus üldse? Ainult valitsejad saavad endale vastu rinda taguda, rahvas elab aga vaesuses ju! Energia hindu nad ju alandada ei püüagi, see on ju selge! EKRE oleks selles suhtes kindlalt parem rahvale.

    VastaKustuta