Artikli avaldas Postimees 13.12.2017. "Kui Saksamaal tehtud ülevaatused on head Saksa autole, siis miks peab Eesti ametnik jalgratast leiutama ja sealsete reeglitega ülevaatusi Eesti registris olevatele autodele mitte aktsepteerima, küsib Heldur-Valdek Seeder".
MKM-il oli poolteist aastat tagasi plaan tehnoülevaatused välismaal lubada
Foto www.tumbit.com |
Olemasolevad regulatsioonid
Tehnoülevaatustele Euroopa Liidus on kehtestatud ühtsed
miinimumnõuded direktiiviga 2014/45/EL. Direktiivi preambula punkt 16 rõhutab
iga liikmesriigi õigust aktsepteerida teistes liikmesriikides tehtavaid
tehnoülevaatusi[ii].
Liiklusseaduse § 73 lg 2 sätestab, et tehnonõuetele
vastavuse kontrolli (s.t ülevaatuse läbimist) tõendatakse liiklusregistri
andmetega. Tehnonõuetele vastavuse kontrolli tulemusi võib tõendada ka
registreerimistunnistusega[iii].
Rakendamiseks oleks minimaalselt veel vajalik
- Eesti ühepoolne deklaratsioon, et Eesti aktsepteerib teistes EL liikmesriikides kooskõlas direktiiviga 2014/45/EL teostatud tehnoülevaatusi. Deklaratsiooni saab koostada Vabariigi Valitsuse otsuse vormis ja üles lugeda ka liikmesriigid, kui mõne tehnoülevaatusi Eesti ei soovi aktsepteerida. Näiteks võib puududa vajadus aktsepteerida Lätis tehtavaid tehnoülevaatusi - kuivõrd sealt sõit Eestisse korralisele ülevaatusele ei ole ebamõistlikult koormav. Ühepoolne deklaratsioon on mõistlik ja kuluefektiivne olukorras, kus eesti kodanikud on aktiivsed „vanades liikmesriikides“ õppima ja töötama, vastupidine huvi on aga vähene.
- Deklaratsiooni saab teha liikmesriikidele teatavaks direktiivi 2014/45/EL artiklis 15 sätestatud riiklike kontaktpunktide kaudu või ka Välisministeeriumi kaudu.
- Liiklusregistri pidamise põhimäärusesse[iv] vaja lisada sätted Eestis registreeritud sõiduautodele muus EL liikmesriigis teostatud tehnoülevaatuse andmete sissekandmiseks.
Sõit Eestisse ülevaatusele ei pruugi olla mõistlik
Foto TVN Turbo - www.autoevolution.com |
Näiteks Hispaaniast Eestisse edasi-tagasi sõitmine tähendab 7774 km, 14 täistööpäeva, 544 liitrit bensiini (7L/100km). Ühe bensiiniliitri põletamiseks
vajab automootor 1,74 kg hapnikku[vi]
ja selle sõiduga moodustub kokku 1302 kg CO2 heitgaasi.
Tulumaksuseadus võimaldaks maksta 0,3 € autohüvitist iga läbisõidetud
kilomeetri eest, seega kokku 2332 eurot. Ettevõtte auto korral lisandub auto
kuludele juhi palga- ja lähetuskulu.
MKM veondus- ja liiklustalituse juhataja Hindrek Allvee selgitab
- Liiklusseadus ei näe praegu ette võimalusi tehnoülevaatuse tegemiseks mõnes teises liikmesriigis.
- Maanteeamet on originaalselt riigi ülesandeks oleva tehnonõuetele vastavuse kontrolli halduslepinguga ära volitanud Eesti eraõiguslikele juriidilistele isikutele.
- Eestis on lisaks direktiivi poolt nõutavatele kehtestatud ülevaatustele lisanõudeid, mis teises liikmesriigis ülevaatuse tegemisel võivad jääda täitmata.
- Juhul kui liiklusseadus muudetakse välismaal tehnoülevaatusi võimaldavaks, siis tuleb Eestil iga liikmesriigiga sõlmida eraldi koostööleping ja määrata selles liikmesriigis asuvad pädevad ülevaatuspunktid Eesti autodele tehnoülevaatuste tegemiseks.
- Liiklusseaduse muutmine sai MKM poolt algatatud 15.09.2016[vii]. Direktiivi 2014/45/EU kiireloomulise rakendamise vajadus tingis, et ühendusesisest tehnoülevaatust käsitlev ja täiendavat analüüsi vajav osa võeti direktiivi rakendamise eelnõust välja[viii]. MKM plaanib selle uuele kooskõlastusringile saata 2018 aasta I pooles.
Probleem
Bürokraatial on
kalduvus lahendada asju kõige komplitseeritumal võimalikul viisil, tootes nii
uut ja asja enda edendamiseks mittevajalikku bürokraatiat. Nii saame lugeda
15.09.2016 registreeritud liiklusseaduse muutmise eelnõu punktist 180, et MKM
soovib hakata sõlmima teiste liikmesriikide ülevaatuspunktidega (ilmselt
pöörast arvu) koostöölepinguid. Teise liikmesriigi ülevaatuspunktid
lepingupartnerina peaks eelnõu järgi olema kompetentsed ülevaatusi läbi viima
Eestis kehtestatud reeglite kohaselt[ix].
Justiitsministeerium teeb märkusi eelnõule sama hea bürokraatliku tasemega,
kooskõlastuskiri 14.03.2017 nr 1032.
Ametkondade
lähenemine ei ole mõistlik, ei ole vaja sõlmida koostöölepinguid ja nõuda Eesti
nõuete rakendamist. Majandusminister ja justiitsminister võiksid siinkohal
bürokraatiat hakata ohjama. Lahendust pakkusin eespool (mis minimaalselt
vajalik).
Kui Saksamaal
tehtud ülevaatused on head Saksa autole, siis miks peab eesti ametnik jalgratast
leiutama ja sealsete reeglitega ülevaatusi Eesti registris olevatele autodele mitte
aktsepteerima?
[ii] “Liikmesriigil peaks olema õigus määrata väljaspool tema territooriumi
asuvad ülevaatuspunktid läbi viima tema territooriumil registreeritud sõidukite
tehnoülevaatust, kui kõnealustel ülevaatuspunktidel on juba oma
asukohaliikmesriigi tegevusluba viia läbi sõidukite ülevaatust”.
[ix] „180) paragrahvi 191 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses:
„(11) Valdkonna eest vastutav minister võib volitada Maanteeametit sõlmima
Euroopa Liidu liikmesriigi pädeva asutusega koostöölepingut liiklusregistris
registreeritud rahvusvahelises liikluses osaleva mootorsõiduki ja selle haagise
tehnonõuetele vastavuse kontrollimiseks vastavas liikmesriigis kooskõlas
käesoleva seadusega ning tingimusel, et vastavas liikmesriigis on tehnonõuetele
vastavust kontrollivale isikule sätestatud vähemalt samaväärsed nõuded
käesoleva seaduse §-des 74 ja 192 sätestatud nõuetega. Lepingu kohustusliku
tingimusena määratakse vastava liikmesriigi pädeva asutuse kohustus tagada, et
mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuetele vastavuse kontroll viiakse
vastavas liikmesriigis läbi käesolevas seaduses ja selle alusel antud
õigusaktides sätestatud nõuete kohaselt.“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar