I.
REGULATSIOONIDE AJALUGU
Vanuse diskrimineerimise (Age Discrimination, edaspidi AD) on Euroopas ja seega Eestis uus õigusinstrument,
mida mõtestada on sobiv Euroopa Liidu (EL) ja võrdleva õiguse kontekstis.
1.1. 27.11.2000 võttis Euroopa Komisjon vastu direktiivi 2000/78/EC[1]
(edaspidi direktiiv), mille Art 18 sätestas liikmesriikidele pikendatud
tähtajaga kohustuse hiljemalt 6 aasta jooksul 02.12.2006 harmoniseerida
siseriiklik seadusandlus AD osas.
1.2. Eesti ühines EL-iga 01.05.2004, erandeid direktiivi
rakendamiseks ei sätestatud[2].
01.01.2009 jõustus Eesti võrdse kohtlemise seadus[3].
Mis materiaalõiguses detailseks ei lähe, kuid sätestab võrdõigusvoliniku
institutsiooni. Direktiiv on abiks siseriikliku õiguse tõlgendamisel, õiguse
puudumisel aga otsekohaldatav.
1.3. Saksamaal jõustus Allgemeines
Gleichbehandlungsgesetz (AGG)
01.08.2006[4].
1.4. Suurbritannias Age Discrimination Act 2006 jõustus
01.10.2006. Hiljem selle asendas Equality Act 2010[5]
(lühend EqA2010), mis jõustus 01.10.2012.
1.5. USA-s keelati 1964 esmalt
rassiline diskrimineerimine (Civil Rights
Act of 1964) ja sellele järgnevalt vanuseline diskrimineerimine (Age discrimination
in Employment Act of 1967, lühend ADEA)[6].
ADEA SEC. 631 alusel rakendatakse kaitset alates vanusest 40. Hiljem lisandus Age Discrimination Act 1975 (lühend
ADA), mille sihtgrupiks on föderaalabi saavad tööandjad, näiteks
haridusasutused. USA-s on lisaks rikkalikult osariikide täiendavaid regulatsioone,
neid me analüüsis ei vaatle.
II.
PÖÖRATUD TÕENDAMISKOHUSTUS
Direktiivi 2000/78/EC preambula lõige 31 sätestab
pööratud tõendamiskohustuse (shifted burden
of proof)[7]. Vanuse diskrimineerimise
kahtluse korral töösuhtes on tõendamiskohustus tööandjal. Detailsemalt käsitleb
pööratud tõendamiskohustust artikkel 10.
USA föderaalõigus (interpretations) sätestab analoogselt
29 CFR c.14 § 1625.7 (d)[8]:
„Whenever
the “reasonable factors other than age” defense is raised, the employer bears
the burdens of production and persuasion to demonstrate the defense“. Ibid,
(b): „When an employment practice uses
age as a limiting criterion, the defense that the practice is justified by a reasonable
factor other than age is unavailable“.
III.
AD KONTSEPTSIOON DIREKTIIVIS
3.1. Direct discrimination – kui ühte isikut koheldakse
vähemsoodsalt võrreldes teistega;
3.2. Indirect discrimination – kui sätestatakse regulatsioon,
kriteerium või praktika, mille rakendumine viib (kaitstud omadustega) isiku
vähemsoodsasse olukorda võrreldes teistega;
3.3. Harassment – ahistamise mõiste sisustamisel rakendatakse
siseriiklikku õigust.
Kontseptsioon sisaldub direktiivi artiklis 2.
Erandid on lubatud, kui neil on objektiivselt põhjendatav õigustatud eesmärk ja
selle eesmärgi saavutamise vahendid on asjakohased ja vajalikud. Erandid
loetleb artikkel 6. Erandid peavad tööandja eesmärkide saavutamiseks olema proportsionaalsed
ja vajalikud.
Indirect discrimination - rakendamise näide
Ühendkuningriikide (UK) õigusest: Kui optikakaupluses müüakse odavamaid
näidiseksemplare ainult isikutele, kes omavad töökohta (selline reegel paneb
vähemsoodsasse olukorda vanemad isikud, kes on pensionil)[9].
IV.
AD KONTSEPTSIOON ADEA-s
29 USC § 623 (a). On ebaseaduslik:
(1) vanuse tõttu keelduda tööle võtmisest või
töölt vabastada, diskrimineerida tasu, töötingimuste, tähtaegade või
privileegidega;
(2) piirata, eristada või klassifitseerida
töötajaid viisil, mis põhjustaks töötaja võimaluste ja staatuse halvenemist
tema vanuse läbi;
(3) vähendada töötaja töötasu määra selle peatüki
nõuetega vastavuse tagamiseks.
USA Kongressi
deklaratsioonist eesmärkidele (29 USC § 621):
(a)(2) vanusepiirangute kasutamine töövõime
määratlemise asemel on saanud levinud praktikaks, ja mõnes teises kontekstis
kasulik praktika võib grupipõhiselt ebasoovitavaid tagajärgi tuua;
(b) selle akti eesmärk on soodustada võimetel
põhinevat töökorraldust vanusel põhineva asemel; keelata vanuse
diskrimineerimine; leida väljundeid vanusega kaasnevate probleemide
lahendamisel.
Seega AD kontseptsioon on nii USA-s kui EL-is
sisus kattuv. Kuid USA regulatsioon on juba 50 aastat töötanud, EL regulatsioon
ainult 11 aastat.
V.
TÕENDAMINE
5.1. Tõendusmaterjali kogumine ja hoidmine. Direktiiv ei sätesta
tõendusmaterjali kogumise ja hoidmise ettekirjutatud metoodikaid. Tõendamiskohustuse
kandja peab vaidluse tekkimisel igakordselt leidma asjakohased faktid ja
asitõendid ise ning need esitama. ADEA (29 CFR § 1627.3)[10]
ütleb, et tõendusmaterjalide vorm on vaba. Loetleb üles (miinimum) dokumentatsiooni,
hoidmise metoodika ja tähtajad.
5.2. Metoodika ettekäänete (pretext[11])
ja kaalutluste (considerations)
eristamiseks.
Direktiivi artiklid 9-12 panevad
liikmesriikidele kohustuse luua direktiiviga tagatud AD õiguskaitseks vajalikud
siseriiklikud protseduurid. Metoodikate täpsustamist direktiivist ei nähtu. Artikkel
17 kohustab kehtestama sanktsioonid, mis võivad seisneda ka kompensatsiooni
maksmise kohustuse kehtestamises, peavad olema efektiivsed, proportsionaalsed
ja hoiatavad.
ADEA 29 CFR § 1625.7 (e)[12]
sätestab direktiivist arusaadavamalt kriteeriumeid, milliste alusel on võimalik
testida vaidlusaluste väidete liigitamist kas ettekääneteks või kaalutlusteks:
(1) Väidete mõni muu põhjendus
kui vanus on asjakohane nimetada vaid siis, kui seda on võimalik samamoodi
tajuda ka ADEA-st lähtuva sarnastes tingimustes tegutseva vastutustundliku
tööandja vaates. Kas erisust tahetakse teha mõistlikel kaalutlustel ja mitte
vanusel, tuleb selgitada kõikide asjassepuutuvate faktide ja olustike põhjal
igakordselt asjaolusid kaalutledes. Et üldse kasutada RFOA[13]
(s.t standard)kaitset, peab tööandja tõendama oma sammude vajalikkust mõistliku
tulevikuväljavaate tagamiseks, või legaalse tegevuseesmärgi saavutamiseks ja
administreerimist mõistlikul viisil, arvestades teadaolnud fakte ja olukordi
või neid, millised oleks tööandjale pidanud teada olema.
(2) Kaalutluste hulka kuulub,
mis testivad mõistlikkust ja mitte vanusel põhinevust, kuid pole piiratud:
(i) Millises ulatuses on tegevus
tööandja äritegevuse eesmärkidega proportsionaalne;
(ii) Millises ulatuses
tööandja defineeris tegevust tabavalt ja rakendas ausameelselt ja täpselt, k.a
ulatus millises keskastmejuhtidele oli antud juhiseid ja koolitusi tegevuse
rakendamiseks ja diskrimineerimise ärahoidmiseks;
(iii) Millises ulatuses
tööandja piiras keskastmejuhtide kaalutluste võimalikku subjektiivsust, eriti
kui on keskastmejuhtidelt on palutud lähtuda kriteeriumitest mis võivad
kaasneda negatiivsete AD stereotüüpidega;
(iv) Millises ulatuses
tööandja oli teadlik oma praktikast kui negatiivselt vanemaealist töötajaskonda
mõjutavast; ja
(v) Tekitatud kahjustuste
aste (s.t tagajärjed) kaitstud vanuserühma (s.t 40+) kuuluvatele, s.h nii kahju
ulatus isikule kui ka kahjustatud isikute arv kokku, aga ka ulatus millises
tööandja teeb samme tekkinud kahju leevendamiseks, selliste sammude faktilise
tõendamise ulatuses.
(3) Mõistlikke ettesätestatud
kaalutlusi või kombinatsioone muude faktorite kui vanus tuvastamiseks ei
eksisteeri. Samuti ei pruugi mõne mõistliku faktori tuvastatus olla veel piisav
tegevuse seaduslikuks lugemisele.
VI.
SEOS KAASUSEGA
Kui me vaatleme PPA kaitsepositsiooni AD
episoodis, siis on see nii direktiivi kui ADEA valguses hale, olematu. PPA ainukesed
argumendid läbi menetluse on olnud:
a) PPA ülesannete täitmine on võimalik tagada ühe võrra väiksema
teenistujate arvuga;
(pretext: 6000 teenistujaga organisatsioonis on iga töötaja alati asendatav, mistõttu tõenditega põhistamata paljasõnalised väited tööskeemi muutuse objektiivsusele ja muutuse käivitanud käsuliinile on sisutühjad. Ka on sisutühi ja pretext PPA väide, et oli võimalik saada hakkama ühe võrra väiksema töötajate arvuga – kuna nii eelarveaasta algul ja lõpul oli töötajate arv sama – üks võeti juurde samale tööle ja üks koondati; kusjuures tegelikult täidetud tööülesandeid kajastanud MS Exceli vihikut kohtule hindamiseks ei antud);
(pretext: 6000 teenistujaga organisatsioonis on iga töötaja alati asendatav, mistõttu tõenditega põhistamata paljasõnalised väited tööskeemi muutuse objektiivsusele ja muutuse käivitanud käsuliinile on sisutühjad. Ka on sisutühi ja pretext PPA väide, et oli võimalik saada hakkama ühe võrra väiksema töötajate arvuga – kuna nii eelarveaasta algul ja lõpul oli töötajate arv sama – üks võeti juurde samale tööle ja üks koondati; kusjuures tegelikult täidetud tööülesandeid kajastanud MS Exceli vihikut kohtule hindamiseks ei antud);
b) Koondamise esimeseks mõõdikuks kahest oli alaealiste
laste arv;
(pretext: see väide töötab väitja enda vastu. Kuna alaealiste laste arvu kasutamine on direktiivi kontseptsioonis „indirect discrimination“, mis paneb ebasoodsamasse olukorda vanemad (s.t protected) töötajad);
(pretext: see väide töötab väitja enda vastu. Kuna alaealiste laste arvu kasutamine on direktiivi kontseptsioonis „indirect discrimination“, mis paneb ebasoodsamasse olukorda vanemad (s.t protected) töötajad);
c) Koondamise teiseks mõõdikuks kahest oli isiku nimetatus
politseiametnikuks.
(pretext: see väide töötab väitja enda vastu. Kuna kaebaja oli üle 30-töötajaga büroos esimene, vanim ja samas ainuke töötaja, keda politseiametnikuks ei nimetatud – siis on sellise mõõdiku kasutuselevõtt on direktiivi kontseptsioonis „indirect discrimination“, kuna mõõdiku alla kuulus ainukesena kaebaja. Hiljem samasse tööle võetud mittepolitseiametnikud nimetati kõik politseiametnikeks, millest tekib küsimus – kas AD esines büroos (PPA-s) juba varasemalt, ka enne koondamise episoodi).
(pretext: see väide töötab väitja enda vastu. Kuna kaebaja oli üle 30-töötajaga büroos esimene, vanim ja samas ainuke töötaja, keda politseiametnikuks ei nimetatud – siis on sellise mõõdiku kasutuselevõtt on direktiivi kontseptsioonis „indirect discrimination“, kuna mõõdiku alla kuulus ainukesena kaebaja. Hiljem samasse tööle võetud mittepolitseiametnikud nimetati kõik politseiametnikeks, millest tekib küsimus – kas AD esines büroos (PPA-s) juba varasemalt, ka enne koondamise episoodi).
PPA kasutatud AD-d leevendavaks meetmeks on olnud
paljasõnaline väide, et suuliselt on arutatud personalitöötajaga võimalusi
pakkuda kaebajale muud ametikohta.
AD eraldi episood on kindlasti ka fakt, et
kaebajat kui büroo vanimat töötajat vaatamata kõigile muudele asjakohastele
näitajatele ei nimetatud ainukesena büroos politseiametnikuks, ka mitte enne
55-aastaseks saamist (vastukassatsiooni punkt 6.3 teema).
VII.
KOKKUVÕTE
Analüüsi autoril ei ole
kahtlust, et PPA jättis tegemata vajalikud kaalutlused vanuse diskrimineerimisest
hoidumiseks ja AD tunnuste esinemine on tõendatud (v.t peatükk VI). See, et PPA
õigustab end igakordses temalt tõendite küsimises väitega, et ükski seadus ei
kohusta tal tõendeid koguma – näitab vaid, et PPA ei ole mõistnud ATS § 13
sisu, mis lähtudes direktiivist 2000/78/EU sätestab talle endale pööratud
tõendamiskohustuse. Pööratud tõendamiskohustuse rakendamisel, predexti vältimisel ja võimalike
metoodikate lahtimõtestamisel on mõistlik „spikrina“ kasutada ADEA rakendamise
kogemusi, s.h viimase rakendusjuhiseid 29 CFR § 1625.7 (e) ja pretext’i kaasuste näiteid (v.t punkt 5.2 ja selle viited).
[7] (31) The rules on the burden of proof must
be adapted when there is a prima facie case of discrimination and, for the
principle of equal treatment to be applied effectively, the burden of proof
must shift back to the respondent when evidence of such discrimination is
brought. However, it is not for the respondent to prove that the plaintiff
adheres to a particular religion or belief, has a particular disability, is of
a particular age or has a particular sexual orientation.
[9] Age UK Factsheet
79, August 2017, punkt 1.1.
Märkus: Vanuse diskrimineerimise analüüs oli Riigikohtus minu vastuapellatsioonis PPA-le RK 3-16-340 üheks osaks, mille nagu enamiku muud jättis Riigikohus üldse mingitpidi nimetamata ja hindamata. Kui kohtud võtavad omale materjali ette vaid valikuliselt ilma sellist tegevust motiveerimata, siis kuidas seda nimetatakse?
http://www.bbc.com/news/world-europe-42420150. Foto Reuters |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar