Suhkrumaksu kehtestajad vs maksjad. Fotod: Siim Lõvi; ERR; Tallinna Saksa Gümnaasium. |
- Ravikindlustuse sotsiaalmaksu diferentseerimine terviseriskikäitumiste korral;
- Tervislike jookide ja toitude käibemaksu madalamad määrad;
- Söögikohtadele kohustus väikesi portsjone menüüs omada.
Karikatuur DarylCagle.com |
- PeakPerformance: Is Coca-Cola an effective sports drink?
Aga nüüd tehtud märkused PPVS muutmisele 416 SE kui näitele, kuidas ametnikud tekitavad kunstlikult vajadusi suhkrumaksude järele põhjendamata kulutuste seadustamise eelnõuga:
Punkt 2) Riigipiiri valvamise korraldamise
andmekogu KILP asutamine. Eelnõust ega seletuskirjast ei saa selgitust,
millised probleemid uue suure andmekogu asutamine lahendab. Seletuskirja lk 4
on öeldud, et praegu kantakse andmed politsei andmekogu POLIS erinevatesse
moodulitesse, aga siis hakatakse kandma KILP-i. Kahjuks komplekssest ja
funktsioonipõhisest tervikust mingi osa samaliigiliste andmete eraldamine
eraldi loodavasse andmekogusse tekitaks hoopis uue probleemi - et politsei
funktiooni täitjad hakkavad omama eraldi infot ja piirivalve funktsiooni
täitjad eraldi infot. Tekib info killustatus ja infoliikumise häired kahe
erineva süsteemi vahel, samas eelnõuga ühtegi olemasolevat probleemi ei
lahendata.
Isegi kui küsida, kas piirivalvele uue eraldi suure infosüsteemi
tekitamine on esimeseks sammuks piirivalve lahutamisel
politseiorganisatsioonist ja iseseisvuse taastamisel, siis see ei ole nii -
POLIS andmekogu(sid) kasutavad kõik siseturvalisuse organisatsioonid, lisaks
PPA-le nii KAPO, välisluure jne. Läheme detailidesse:
Eelnõu järgi KILP-I kantakse (minu selgitus iga taga sulgudes):
1) riigipiiri valvamise toimingute andmed (need on praegu
infosüsteemis TEPLA, mis on 2011 käivitatud infosüsteem);
2) riigipiiri valvamise toimingutega seotud isikute andmed (need
on praegu infosüsteemides SAP ja TEPLA, esimene käitivati 2010);
3) riigipiiri valvamise tehniliste seire- ja valveseadmete
seireinfo (iga valve- ja seiresüsteem tuleb oma tarkvara ja liidesega ja eraldi
andmete sisestamine kolmandasse (tootjavälisesse) andmekogusse on nonsens,
kahjurlik asendustegevus);
4) riigipiiri valvamist takistava või piirirahu häiriva tegevuse
andmed (ebaselge kirjeldus – siia kuuluvad ka paha tuju, halb ilm, külapidu,
piirivalvuri haigus. Nii ebaselgelt ei saa seaduse tekstis väljenduda. Kuid
operatiivandmestik on praegu POLIS alamsüsteemis KAIRI ja menetlusandmestik
alamsüsteemis MIS, igasugune andmestiku tükeldamine sealt vaid tekitaks
operatiivtöös probleeme).
Kõikide POLIS infosüsteemi osade andmeid on võimalik analüüsiks
kasutada andmelaost aruandegeneraatori abil (muidugi on kõik päringud
piiratavad kasutajaõigustega).
Lisaks on praegu töös üle kümne piirivalve funktsioone täitva
sihtotstarbelise infosüsteemi (näiteks pis, pvk, yphis, skeeld, BRIIS,
illegaal, etr, politsei-kais, jne, muidugi ka Interpoli ja Scengeni
infosüsteemide liidesed…).
Kokkuvõtteks võib vaid öelda, et andmekogu asutamise eelnõu
ja seletuskiri ei väljenda asutamise kava läbimõeldust ega põhjendatust. Nii
jääb üle kahtlustada, et organisatsioon tajub praegu võimalust ükskõik millise
raha küsimiseks kriitikavabalt, viidates vaid piirivalve nimetusele. SE-416
olemasolev eelnõu ja seletuskiri ei anna Riigikogule vajalikku infot
sisuliseks otsustamiseks.
Punktid 3 ja 4. Kadettide ametikohale nimetamine õppepraktika
ajaks. Muudatus taastab regulatsiooni, mis kehtis enne 2015 aastat.
Mina isiklikult peaks põhjendatuks kadettide praktikandi staatus lahendada
eraldi “kadeti” või "praktikandi" instituudi loomisega, mis võimaldaks ka selgemat ja õigemat
palga- jm statistikat.
Punkt 5. Sellega parandatakse seadusest varasem
trükiviga (sõnade kordus). OK
Punktid 6 ja 7 – OK.
Punkt 10 ja 11. Ajutine teenistusastme ülendamine rahvusvahelise
koostöö raames. Probleemiks on siin esiteks, et seletuskiri ei räägi sellisest
instituudist nagu “rahvusvahelise koostöö raames loodud ametikohale”, aga
seaduses on see defineerimata õigusterminina sees olemas. Niimoodi saab selle
termini alla paigutada paljud, ka siseriiklikud ametikohad. Eelnõu ei too ka
ühtegi näidet, millistel juhtudel välisorganisatsioonid niisugust nimetamist
nõuavad – viidatud on vaid, et kaitseväe seadusesse on selline asi juba sisse
viidud. Mistõttu tuleks seletuskirja lisada näited organisatsioonidest ja
ametikohtadest, milliste kontekstis see institutsioon on vajalik. Praegu jääb
mulje, et politseijuhid püüavad sellega vaid pettemuljet tekitada … Lisaks ei
ole piisav argument, et kaitseväe seaduses on selline punkt olemas. Tuleks
mõtestada lahti – millistes riikides niisugust instituuti veel kasutatakse ja
kas sellest ei tule Eesti rahvusvahelisele mainele tagasilööki kui seadusandja
poolset teadlikult kavandatud pettust rahvusvaheliste organisatsioonide suhtes.
Punkt 12. Politsei auastmete andmise toomine siseministri
pädevusest peadirektori pädevusse. See punkt on sisulise tahte
küsimus. Aga oma mõjult see kapseldab politseiorganisatsiooni, viib
tsiviilkontrollist kaugemale, suurendab subkultuursust … Millega see ei lähe
minu hinnangul kokku vaba ja demokraatliku tsiviilühiskonna põhimõtetega ja on
oma sisult tagurlik. EI.
Punktid 14-15. Puudutavad muutusi punktides,
kuidas politseiametnikku mittepolitsei ametikohale nimetada – nii et tema
soodustused ja staaz kasvaks. Selline võimalus tuleks aga üldse ära kaotada,
isiku staatus peab sõltuma ülesannetest mida täidab. Kui lahkub politseitöölt,
siis peaks katkema ka politseiniku staatus (repliik).
Eelnõu ülejäänud punktid. Paljuski juba
täpsustavad eeltoodut või on muu pisi-tehniline kribu-krabu. Sisulisem osa on
eelpool juba ära toodud, sellega lõpetan J. See eelnõu tuleks tagasi
saata parandamiseks.
Eelnõud tuleks täiendada vanusepiirangute regulatsiooni
tühistamisega seaduses. Vanusepiirangud on diskrimineerivad ja ressurssi raiskavad, sest ametnike võimekust ametikoha ülesandeid täita kontrollitakse regulaarsete füüsiliste katsetega. Õiguskantsler Ülle Madise:
-----------------------
Eelnõu dokument asub https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/fe51cb57-eaa8-4017-b58e-7279c9dd1377/Politsei%20ja%20piirivalve%20seaduse%20ning%20p%C3%A4%C3%A4steteenistuse%20seaduse%20muutmise%20seaduse%20eeln%C3%B5u%20(416%20SE).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar